Překlad článku z Kotaku: Začátek Tomb Raideru je zoufalý boj o přežití

Ano, dala jsem si tu práci a přeložila jsem pro vás tenhle článek, který pro Kotaku napsal Kirk Hamilton, jeden z těch, kdo mohli nový Tomb Raider ozkoušet na vlastní kůži. Pokochejte se, poděste se, užijte si to, jak chcete. Ale jestli někdo bude kopírovat můj (byť krkolomný) překlad, pamatujte, že jsem zlá tyranosauřice, která moc ráda trhá hlavy! :-)


Jste mladá žena, která ztroskotala na nezmapovaném ostrově v Pacifiku. Jste zraněná, prší, všude jsou vlci. Kolegové z lodě roznesl vítr kdovíkam a vy padáte hlady. Jsou tu spousty lidí, kteří už ostrov obývají, ti zlí muži, kteří se snaží ulovit vás a vaše přátele za nějakým neznámým, ale smrtícím účelem.
Není snadné udržet si čisto v kalhotech, že?
Ale to, že jste v roli Lary Croft, vaše šance určitě nějak zvedne.To je základ pro velmi diskutovanou a velmi očekávanou hru Tomb Raider od Crytal Dynamics, reboot známé série, který má přijít v březnu 2013. Minulý týden jsem se vydal do kanceláří CD zahrát si první dvě kapitoly této hry - což mi zabralo pár hodin... A tady jsou shrnuty mé poznatky z hraní dema a z rozhovoru s Noahem Hughesem.
Jestliže vás zajímá mé úplně nejstručnější shrnutí, tady je: "Je to jako odvážnější, polootevřený svět Uncharted s hlavní rolí obsazenou mladou ženou. Napsáno je to dobře. Je to docela zábava."

- hrál jsem demo začínající úvodním ztroskotáním, Lařiným probuzením a útěkem z hrůzné jeskyně, potom několik sekcí z ostrova: hledal jsem jídlo a útočiště, setkal se s několika členy posádky, pomohl jsem Rothovi sehnat ošetření a probojoval jsem si cestu skrz nepřátelskou základnu až na vršek vysílačky, abych poslal volání o pomoc

- příběh prvních dvou kapitol nabízí pevný oblouk - není to všechno jen teror a hrůza v temnotě. Hughes to zmiňoval znovu a znovu: "Bylo důležité, aby lidé měli představu o tom, jaký má tenhle příběh skutečný oblouk. Takže i když to začíná ponuře a děsivě, už na konci druhého jednání Lara o dost "vyrostla" a dokáže se postavit výzvám před ni položeným." A to jsem necítil jako vykonstruované, ale uvěřitelné, a přimělo mě to věřit jí jako postavě. Jestliže se v tomhle duchu udrží i zbytek hry, bude to úžasné

- hra využívá Lařinu videokameru k pohledům do minulosti. Viděl jsem scénu, jak Sam mluví s Larou v jejich pokoji na koleji, vysvětlujíc tak Lařino nadání pro knihy a historii. Jiná scéna ukázala celebritu expedice, figurkovitého Whitmana na palubě jejich lodi, reptajícího nad reality-show stylem týkajícím se každého skutečného objevu

- v příběhu má Lara teorii o vystopování Yamata, její teorii ale nikdo z její skupiny nevěří. Obzvlášť ne Whitman, ten zbabělec (v originálu bylo použito ještě silnější slovo:-) ). Lara chce, aby skupina zamířila do Dračího trojúhelníku, a přesvědčí Rotha, aby je tam vzal. On si ji snadno oblíbí a podporuje její hru. Takže když se to vezme kolem a kolem, na Laře opravdu leží velká vina

- je tu systém zkušenostních bodů, které získáváte v podstatě za dělání čehokoliv. XP mohou být použity k nákupu schopností

- schopnosti jsou rozděleny do tří kategorií. "Survivor" je o lezení, prozkoumávání a, no, přežívání - vyhle schopnosti dávají Laře vyšší odolnost vůči zranění, možnost získat více nástrojů, rychlejší lezení a podobně. "Hunter" schopnosti, tedy lovecké schopnosti, se týkají užívání zbraní spíš než lovu zvířat - zajišťují dovednosti jako rychlejší střelbu nebo zabít někoho zblízka bodnutím šípu. "Brawler" schopnosti se týkají bojování, házení špíny do očí nepříteli a úskočným útokům

- XP utrácíte v táborech, nemůžete si vylepšovat schopnosti, kdekoliv chcete. V táborech Lara vaří a jí, dobíjí se a utrácí své zkušenostní body. Tábory jsou vlastně jakési cestovní body, jsou roztroušeny po celé mapě, můžete rychle přecestovat z jednoho do druhého, pokud se chcete vrátit do nějaké lokace

- jsou tu také samozřejmě věci ke sbírání, třeba relikvie, podobně jako v předchozích TR hrách. Je jich tu zřejmě něco mezi 20 až 30 a jsou roztroušeny po celém světě hry. Sbírat se dají také různé dokumenty. Některé dokumenty jsou nalezeny hned, některé až v průběhu příběhu, jako stránky z Lařina deníku. Autor dokumentu jej vždycky "přečte nahlas". Lara čte své zápisy nahlas pokaždé, když dorazí do tábora

- první relikvie, kterou jsem našel, byla "tradiční maska Noh", která reprezentovala nenávistnou ženu posedlou démonem. Tihle domorodci zřejmě měli něco proti ženám...

- Lařino vybavení může být vylepšováno díky věcem sesbíraným po ostrově nebo sebraným z těl mrtvých nepřátel. Luk nebude obyčejným lukem dlouho, můžete kromě jiných vylepšení přidat třeba ohnivé, napalmové a výbušné šípy

- ve hře je luk, který dobře funguje - stisknete pravé tlačítko, abyste zaměřili, s ním také zvyšujete napětí. A když budete mířit příliš dlouho, cíl se začně chvět...

- jako Assassin's Creed a Far Cry 3 obsahuje Tomb Raider lovecký systém, kde musíte stopovat a lovit v lese zvěř. Stejně mi ale není jasné, kolik získáte lovením některých zvířat

- kamera se k Laře přiblíží, když porcuje jelena, ale samotný akt ukázán není, zřejmě další hra, která nechce ukazovat, co to vlastně je, porcovat zvíře

- Tomb Raider má podobnou "filmovou" kameru jako Uncharted - jak Lara běží lesem, kamera se třese a poskakuje, jako kdyby za ní běžel kameraman. Dává to hře skutečně fyzický pocit

- hra má chytře řešen problém invazivní HUD (Heads-up display, zobrazování ikonek zdraví, inventáře apod. na obrazovce během hry). Když chcete ikonky vidět, stisknete tlačítko, po jeho stisknutí zase zmizí a před sebou máte jen Laru a její okolí

- podivné je, že už v prvním levelu leží po jeskyni balíčky s šípy

- krátce po útěku jsem se setkal s Lařinou kamarádkou Sam, která potkala chlápka jménem Mathias. Byl tak očividně zlý, že jsem se divil, že nemá rohy. Samozřejmě ho Lara nepodezřívala. Běda. Usnula a když se vzbudila, Sam a Mathias byli oba pryč

- hra má jakýsi "Hub" design, kde části mapy jsou polootevřené, jsou v nich různé předměty ke sbírání a boční "cíle", umístěné různě. Prošel jsem dvěma těmito částmi mapy, Hughes mi řekl, že hráči budou moci se do jednotlivých částí vracet a najdou je trochu jiné, ať už to třeba bude jiná dení doba, nebo bude odlišné počasí, nebo Lara bude vypadat jinak či bude mít už vylepšenou nějakou schopnost, která jí umožní dostat se někam, kam se předtím dostat nemohla

- všude po ostrově jsou samozřejmě zlí chlápci, a dokonce mluví cizím, zlým přízvukem. Zdá se, že německým

- kontroverzní scéna Lařina napadení, ze které je cítit sexuální podtext, zůstává (Charlie: o téhle scéně se toho psalo hodně a hodně a dokonce bylo vydáno i oficiální prohlášení, že nechtěli, aby to vypadalo, jako že Lara byla málem znásilněna - no, já o tom nepsala. Lara byla napadena a co z toho cítit je, to z toho cítit je, můžete o tom napsat stovky slov a stejně k tomu nemůžete říct nic podstatného, můžete to jen cítit)

- když Lara zabije prvního člověka, klečí v dešti a křičí "Proboha..." a pak asi po třiceti minutách vyčistí od těch zlých chlapíků celé okolí, aniž by přimhouřila oko

- zpátky ke hraní. V Tomb Raideru se budeme hodně plížit. A schovávání se je kontextuální - Lara se prostě skrčí za stěnou vysokou asi-do-pasu, když se k ní přiblíží dost blízko. Systém takového tajného jednání nepůsobí tak robustně jako v právě-na-něj-zaměřených-hrách vydaných tenhle podzim, ale plní svou funkci. Měl jsem pár těžkých chvilek, když jsem se snažil sejmout více než pár chlapíků, aniž by mě zpozorovali, až na jednu sekvenci, kde jsou naaranžovaní tak, že to jde hezky popořadě. Cítil jsem se víceméně jako v plíživých sekvencích Uncharted 2 a 3

- jakmile se začne bojovat, věci se začnou rychle podobat Uncharted. Boj je ošidný - je úplně jiný než v minulých Tomb Raider hrách. Zaměřuje se na skrývání a zabíjení nepřátel z větší dálky. Při střelbě nebudete dělat žádná salta. Tahle hra prostě není tak docela nastavena jako střílečka. Upřímně řečeno jsem ale střelbu moc nevylepšoval, takže možná po pár vylepšeních se to změní

- počasí je krásné. (Tedy zpracováno krásně:-) ). A kamera o sobě znovu dává vědět, pokrývají ji kapky vody. A později se do ní odrážejí odlesky světel z vrcholků hor

- Lara se dostane k Rothovi po tom, co zabila pět chlápků. "Děsí mě, jak snadné to bylo," říká mu. Když si zoufá, připomíná jí Roth, že bude v pořádku, protože je Croft. "Nemyslím si, že jsem z tohohle druhu Croftů." Uvidíme...

- hra skutečně obsahuje hrobky, které můžete vyloupit. Tyhle vedlejší "mise" s puzzly se objevují při cestě. První, do které jsem se ve hře dostal, obsahovala celkem jednoduchou hádanku založenou na vahách a kladkách

- na konci každé boční hrobky najdete velkou truhlu, kterou Lara otevře. "Tomb Raided," (tj. vyloupeno), oznámí naskočivší bublina (v originále pop-up, přeložte si to). Zeptal jsem se Hughese, jestli byly nějaké vnitřní debaty o tomhle skrytém vtípku. "Stále vedeme diskuse," řekl. "Většina hry samotné je naladěna vážně, a tak to k ní přidává určitý šarm, ale je to vedlejší tón."

- boční hrobky nabídnou mnoho puzzlů, ale Hughes řekl že pravděpodobně nebudou odpovídat rozsahu rozmáchlých puzzlů Underworldu. "Snažíme se vyzývat hráče přiměřeně, ale ne abychom ho přetáhli. Když se budete chtít něčemu věnovat hodinu, tak klidně, ale hráči, kteří raději postupují, tu najdou něco nového každých dvacet minut nebo tak."

- všechno, co jsem viděl, bylo založeno na skutečnosti - lidští oponenti, skutečně procítěný pohyb na ostrově... Ale minulé Tomb Raidery vždycky obsahovaly něco Indiana-Jonesovsky nadpřirozeného (což bylo v posledních hrách série dovedeno až do ruinujícího extrému). Bude mít i tahle hra nějaký nadpřirozený náboj? Hughes byl opatrný, ale naznačil, že bude. "Snažíme se zdůraznit uvěřitelnost nad realitou. Abych odpověděl přesněji, očekáváno je přece prozkoumávání tajemství ostrova. A to uvěřitelnou cestou. Ale to je přece něco jiného než skutečnou, že? Jedním z aspektů příběhu Tomb Raidera je to, že je to přece neuvěřitelné dobrodružství, a právě to se snažíme nabídnout."

- Hughes prohlásil, že počítačová verze hry by neměla zklamat, protože počítačoví hráči jsou velkou částí publika

- multiplayer nebyl ani potvrzen, ani vyvrácen (otázka prostě nebyla zodpovězena)

- na konci dema, které jsem hrál, lezla Lara nahoru na vysílací věž. Kovový žebřík vedl vzhůru do závratných výšek, ve větru se zmítal sníh a slunce zapadalo. Všechny alarmy v mé hlavě hlásily Uncharted 2. Neříkám, že je to špatně, jen to říkám

Můj celkový dojem z Tomb Raideru je pozitivní. Hra vypadá kouzelně, ztvárnění je silné, puzzle vypadají chytře a slibují naskočení obtížnosti, která stálého fanouška série jako jsem já potěší. Boj je trochu slabší a plížení je zvláštní, ale jestliže se hra na tyhle dvě věci nezaměřuje, mělo by to vyjít...

Komentáře

Oblíbené příspěvky